navigate_nextព័ត៌មានហិរញ្ញវត្ថុnavigate_nextរបាយការណ៍ប្រធាននាយកប្រតិបត្តិ
របាយការណ៍ប្រធាននាយកប្រតិបត្តិ
បណ្ឌិត អ៊ិន ចាន់នី ប្រធាននាយកប្រតិបត្តិ ធនាគារ អេស៊ីលីដា ភីអិលស៊ី
"ធនាគារនឹងបន្តវិនិយោគបន្ថែម និងកំណត់អាទិភាពខ្ពស់បំផុត ដើម្បីភាពជោគជ័យយ៉ាងធំធេងក្នុងការកម្លាយខ្លួនទៅជាធនាគារឌីជីថល ដែលសម្រេចបានក្នុងរយៈពេលមួយទសវត្សរ៍កន្លងមកនេះ។ ដូច្នេះ ធនាគារមានគោលបំណងផ្តល់បទពិសោធន៍ឱ្យកាន់តែល្អប្រសើរ ក៏ដូចជាផ្តល់ភាពងាយស្រួលក្នុងការគ្រប់គ្រងតម្រូវការ និងកាត់បន្ថយថ្លៃប្រតិបត្តិការជូនអតិថិជន។ ធនាគារជឿជាក់ថា អតិថិជនទាំងអស់នឹងពេញចិត្តនឹងឱកាសធ្វើប្រតិបត្តិការ ឬគ្រប់គ្រងតម្រូវការសេវាធនាគារផ្សេងៗ តាមជម្រើសរបស់ខ្លួនផ្ទាល់ នៅគ្រប់កាលៈទេសៈ។
កិច្ចខិតខំប្រឹងប្រែងបន្ទាប់សម្រាប់ធនាគារ គឺការបង្កើតបញ្ញាសប្បនិម្មិត/ការវិភាគទិន្នន័យធំៗ (Artificial Intelligent/Big Data Analytic)។ ធនាគារកំពុងពង្រីក និងធ្វើបច្ចុប្បន្នភាពប្រព័ន្ធព័ត៌មានវិទ្យា ដើម្បីដោះស្រាយសំណុំទិន្នន័យធំៗ (silo-data sets) រួមបញ្ចូលបទពិសោធន៍ជាច្រើនឆ្នាំ ដើម្បីសម្រេចបាននូវគោលដៅផ្សព្វផ្សាយវៃឆ្លាត ទីផ្សារ និងការលក់ រួមទាំងគុណតម្លៃ និងឱកាសជាច្រើន។ ធនាគារជឿជាក់ថា ទាំងអស់នេះនឹងជួយពង្រឹងតួនាទីជាធនាគារពាណិជ្ជឈានមុខគេ ព្រមទាំងពេញនិយម និងគួរឱ្យជឿជាក់បំផុត នៅក្នុងប្រទេសកម្ពុជា សម្រាប់អតិថិជនជារូបវ័ន្តបុគ្គល ឬនីតិបុគ្គល និងដៃគូអាជីវកម្ម ទាំងនៅក្នុង និងក្រៅប្រទេស។"
សមិទ្ធិផលសម្រេចបានក្នុងឆ្នាំ២០២២
ស្ថានភាពប្រកួតប្រជែង
ផលប៉ះពាល់ជាបន្តនៃបញ្ហាខ្សែច្រវាក់ផ្គត់ផ្គង់ជាសកល និងសង្រ្គាមនៅអ៊ុយក្រែនបាននាំឱ្យមានការកើនឡើងនៃតម្លៃប្រេង តម្លៃម្ហូបអាហារ និងអតិផរណាខ្ពស់ទូទាំងពិភពលោក។ ប្រទេសអភិវឌ្ឍន៍ និងមានសេដ្ឋកិច្ចធំៗជាច្រើនបានដំឡើងអត្រាការប្រាក់ជាបន្តបន្ទាប់ ដើម្បីទប់ស្កាត់ការកើនឡើងនៃអតិផរណា។ ហេតុនេះបណ្តាលឱ្យមាននិន្នាការកើនឡើងនៃការចំណាយទុនមូលនិធិ ក្នុងអំឡុងនៃឆ្នាំ និងគ្រាខាងមុខ។
គ្រឹះស្ថានធនាគារ និងហិរញ្ញវត្ថុនានានៅក្នុងប្រទេសកម្ពុជាបានធ្វើការប្រកួតប្រជែងដ៏ខ្លាំងក្លា ក្នុងការប្រើប្រាស់បណ្តាញទីផ្សារផ្សេងៗ យុទ្ធសាស្ត្រផ្សព្វផ្សាយ វិធីសាស្ត្រកំណត់តម្លៃជាដើម។ល។ ស្ថិតក្នុងស្ថានភាពនោះ អតិថិជនទទួលបានភាពងាយស្រួលក្នុងការប្រើប្រាស់សេវាហិរញ្ញវត្ថុ អានុភាពនៃជម្រើស និងមានចំណេះដឹងផ្នែកហិរញ្ញវត្ថុកាន់តែប្រសើរ។
សេវាធនាគារតាមទូរស័ព្ទ (Mobile Banking App.) បានបង្ហាញពីប្រជាប្រិយភាព និងការប្រកួតប្រជែងរបស់ខ្លួន នៅក្នុងយុគសម័យឌីជីថល ដោយធនាគារប្រហែល ២/៣ បានដាក់ឱ្យប្រើប្រាស់នូវសេវាធនាគារតាមទូរស័ព្ទរបស់ពួកគេ។ សេវាអេស៊ីលីដាម៉ូបាលបាន និងកំពុងនាំមុខគេមួយ ជាមួយនឹងអ្នកប្រើប្រាស់/ដៃគូ ដែលបានចុះឈ្មោះប្រើប្រាស់ជាង២,៨៥លាននាក់។ អតិថិជនអាចប្រើប្រាស់សេវាអេស៊ីលីដាម៉ូបាលបានគ្រប់ទីកន្លែងក្នុងសកលលោក អាចស្កែន KHQR/QR ទូទាំងប្រទេសកម្ពុជា និងអាចធ្វើការទូទាត់ឆ្លងដែនជាមួយ QR Code នៅក្នុងប្រទេសថៃផងដែរ។
ចំណុចសំខាន់ៗនៃប្រតិបត្តិការក្នុងឆ្នាំ២០២២
- សមតុល្យឥណទានសរុបនៅដំណាច់ឆ្នាំ២០២២ មានចំនួន៦.៤២១,៦៥លានដុល្លារអាមេរិក ក្នុងនោះមានឥណទានចំនួន១.៣៩២,១១លានដុល្លារអាមេរិក ស្មើនឹង២១,៦៨% បានផ្តល់ទៅឱ្យវិស័យកសិកម្ម។ ក្នុងឆ្នាំ២០២១ ការផ្តល់ឥណទានក្នុងវិស័យកសិកម្មមានចំនួន១.១០១,៥៤លានដុល្លារអាមេរិក។ គិតត្រឹមដំណាច់ខែធ្នូ ឆ្នាំ២០២២ ចំនួនអតិថិជនឥណទានអាជីវកម្មខ្នាតតូចរបស់សម្ព័ន្ធធនាគារបានកើនដល់៤៥៣.០១៤នាក់។
- ឥណទានមិនដំណើរការស្ថិតក្នុងអត្រា២,៩០% ដែលជាអត្រាអាចគ្រប់គ្រងបាននៅក្នុងកំលុងនៃវិបត្តិកូវីដ-១៩នេះ។
- ប្រាក់បញ្ញើ-សន្សំមានចំនួន៦.៣៨៨,៩៩លានដុល្លារអាមេរិក ដែលមានគណនីសកម្មចំនួន៣.៨៧លានគណនី។
- សម័្ពន្ធធនាគារទទួលបានប្រាក់ចំណេញដែលផ្តល់ជូនភាគហ៊ុនិករបស់ធនាគារចំនួន១៨១,៧៤លានដុល្លារអាមេរិក។
- ធនាគារនៅតែបន្តកាត់បន្ថយចំណាយ និងត្រួតពិនិត្យហានិភ័យជាប្រចាំ ដើម្បីទទួលបានប្រាក់ចំណេញខ្ពស់បំផុត។
- ធនាគារកំពុងផ្តោតលើការអភិវឌ្ឍបន្ថែមទៀតនូវហេដ្ឋារចនាសម្ព័ន្ធធនាគារអេឡិចត្រូនិក ដើម្បីផ្តល់ជូនអតិថិជនរបស់ខ្លួននូវផលិតផល និងសេវាកម្មដ៏ធំទូលាយ ក្នុងការគ្រប់គ្រងធនធានហិរញ្ញវត្ថុ។
សេវាលក់រាយ និងអាជីវកម្មខ្នាតតូច
ឥណទានខ្នាតតូចបានកើនឡើង១៦,៨៩% ឬស្មើនឹង៤១៤,៦២លានដុល្លារអាមេរិក និងឥណទានសម្រាប់ប្រើប្រាស់ផ្ទាល់ខ្លួន និងផ្សេងៗ បានកើនឡើង២៩,៦៦% ឬស្មើនឹង៦០,០៨លានដុល្លារអាមេរិក។ ចំណែកឥណទានគេហដ្ឋានមានចំនួន១៨២,៩៣លានដុល្លារអាមេរិក។ សមតុល្យឥណទានសរុបមានចំនួន៦.៤២១,៦៥លានដុល្លារអាមេរិក នៅដំណាច់ឆ្នាំ២០២២។
សម្ព័ន្ធធនាគារមានសមតុល្យប្រាក់បញ្ញើ-សន្សំសរុបចំនួន៦.៣៨៨,៩៩លានដុល្លារអាមេរិក (កើនឡើង១១.៧៧% ឬស្មើនឹង៦៧២,៩៧លានដុល្លារអាមេរិក) និងមានគណនីសរុបជាង៣,៨៦៥,៧៤៩ គណនី។ វិស័យលក់រាយគឺជាផ្នែកដែលធំជាងគេបំផុតនៃកំណើនប្រាក់បញ្ញើសរុប ដែលភាគច្រើនបានមកពីអតិថិជនដាក់ប្រាក់បញ្ញើដំបូង ដូចជាកម្មករនិយោជិតតាមរយៈសេវាបើកប្រាក់បៀវត្ស និងអតិថិជននៅតាមជនបទ ដែលពួកគាត់បានប្រើប្រាស់គណនីវ៉លឡេត របស់អេស៊ីលីដាម៉ូបាល ដែលជាផលិតផល និងសេវាកម្មហិរញ្ញវត្ថុ តាមរយៈបច្ចេកវិទ្យាហិរញ្ញវត្ថុ បានចូលរួមចំណែកធ្វើឱ្យមានកំណើនយ៉ាងខ្លាំងក្លា។
សម្ព័ន្ធធនាគារកំពុងតែអភិវឌ្ឍនូវហេដ្ឋារចនាសម្ព័ន្ធឱ្យកាន់តែទូលំទូលាយ សម្រាប់ជាជម្រើសដ៏សម្បូរបែបជាមួយនឹងសាខាទាំង៣១៨ទីតាំង (ឬការិយាល័យ) និងសេវាកម្មធនាគារស្វ័យប្រវត្តិចំនួន១២៥ទីតាំង ព្រមទាំងមានម៉ាស៊ីនអេធីអឹមចំនួន១,២០០គ្រឿង និងម៉ាស៊ីនឆូតកាតចំនួន៤,៣៥៨គ្រឿង។ ចំណុចគួរជាទីមោទនភាព គឺសម័្ពន្ធធនាគារបានបោះពុម្ពប័ណ្ណឥណពន្ធចំនួន១,៨០លាន ប័ណ្ណជូនដល់អតិថិជន។ បន្ថែមលើនេះ អេស៊ីលីដាម៉ូបាល (ACLEDA mobile) បានទទួលប្រជាប្រិយភាពយ៉ាងខ្លាំង ដែលមានអ្នកចុះឈ្មោះប្រើប្រាស់ច្រើនជាង២,៨៥លាននាក់ នៅដំណាច់ឆ្នាំ២០២២នេះ។
ឥណទានខ្នាតមធ្យម និងសាជីវកម្ម
ក្នុងឆ្នាំ២០២២ សេវាចាត់ចែងសាច់ប្រាក់បានកើនឡើងយ៉ាងខ្លាំង តាមរយៈការចាប់ដៃគូជាមួយនឹងវិស័យសាធារណៈ ជាពិសេស បេឡាជាតិរបបសន្តិសុខសង្គម (ប.ស.ស.) សេវាបើកប្រាក់បៀវត្សសម្រាប់មន្ត្រីរាជការ សេវាប្រមូលពន្ធលើមធ្យោបាយដឹកជញ្ជូន និងយានជំនិះគ្រប់ប្រភេទ។ តម្រូវការប្រើប្រាស់សេវាបើកប្រាក់បៀវត្សបានកើនឡើងខ្លាំងនៅក្នុងឆ្នាំ២០២២ ដោយមានស្ថាប័នរដ្ឋាភិបាល ព្រមទាំងក្រុមហ៊ុនធំៗ ក្នុងស្រុក និងក្រៅប្រទេស រួមទាំងស្ថាប័ននានាបានចូលរួមប្រើប្រាស់ ដែលជាឱកាសដ៏ល្អសម្រាប់ការលក់ផលិតផលផ្សេងៗទៀត។
បន្ថែមលើនេះ ការផ្តល់ជូនសេវាកម្មដ៏ល្អបំផុតតាមរយៈបណ្តាញប្រតិបត្តិការទូទាំងប្រទេសរបស់ធនាគារ បានទាក់ទាញ និងជំរុញក្រុមហ៊ុនអាជីវកម្មខ្នាតមធ្យម និងសាជីវកម្មយ៉ាងខ្លាំង ក្នុងការជ្រើសរើសធនាគារជាអ្នកសម្របសម្រួលអាទិភាពទីមួយ សម្រាប់ការចាត់ចែង និងប្រភពហិរញ្ញវត្ថុ សម្រាប់គាំទ្រការទូទាត់ និងប្រតិបត្តិអាជីវកម្មរបស់ពួកគាត់។ សេវាកម្មចម្រុះសម្បូរបែបទាំងនេះបានផ្តល់ផលវិជ្ជមានដ៏សំខាន់លើលំហូរសាច់ប្រាក់ជារូបិយវត្ថុជាតិរបស់ធនាគារ និងបានធ្វើឱ្យធនាគារមានលទ្ធភាពប្រមូលនូវប្រភព ធនធានហិរញ្ញវត្ថុជារូបិយវត្ថុរៀលដើម្បីពង្រឹង និងពង្រីកការផ្តល់ឥណទានជាប្រាក់រៀលបានកាន់តែច្រើនផងដែរ។ ទន្ទឹមនឹងនេះ ឥណទានអាជីវកម្មខ្នាតមធ្យម និងសាជីវកម្ម បានកើនឡើង១៧,៨៧% បើធៀបនឹងឆ្នាំ២០២១ ដែលមានចំនួនស្មើនឹង៣៩,០៤% នៃសមតុល្យឥណទានសរុប។
លើសពីនេះទៅទៀត ធនាគារ និងក្រុមហ៊ុនបុត្រសម្ព័ន្ធរបស់ខ្លួន នៅតែបន្តកិច្ចសហប្រតិបត្តិការជាមួយនឹងដៃគូយុទ្ធសាស្រ្តរយៈពេលវែង ដែលមានបទពិសោធន៍ដ៏សម្បូរបែប ដែលអាចជួយដល់អតិថិជនក្នុងការគ្រប់គ្រងធនធានហិរញ្ញវត្ថុរបស់ពួកគាត់ប្រកបដោយប្រសិទ្ធភាព និងប្រសិទ្ធផល។ ទន្ទឹមនឹងនេះ ភាពជាដៃគូទាំងនេះបានរួមចំណែកយ៉ាងសំខាន់ក្នុងការផ្តល់ប្រភពមូលនិធិរយៈពេលវែងដល់ធនាគារ និងជាប្រភពនៃប្រាក់ចំណូលក្រៅតារាងតុល្យការ។ ម្យ៉ាងវិញទៀត ភាពជាដៃគូនេះក៏បានចែករំលែកនូវជំនាញ និងបទពិសោធន៍អន្តរជាតិជូនដល់ថ្នាក់គ្រប់គ្រង និងបុគ្គលិករបស់ធនាគារ។
រតនាភិបាល និងអន្តរជាតិ
ជាធនាគារឈានមុខក្នុងការផ្តល់សេវាប្តូរប្រាក់ជូនសាធារណជនគ្រប់វិស័យ ដែលចំណូលពីសេវាប្តូរប្រាក់នេះបានបន្តកើនឡើង និងចូលរួមបង្កើនចំណូលមិនមែនការប្រាក់របស់ធនាគារ។ ដោយយោងលើគោលការណ៍គ្រប់គ្រងហានិភ័យ ធនាគារមិនបានប្រើប្រាស់សេវាប្តូរប្រាក់ដើម្បីរំពឹងទុកផលចំណេញនាពេលអនាគតនោះទេ។ ធនាគារបម្រើសេវាប្តូរប្រាក់សម្រាប់តែកិច្ចគាំទ្រដល់អាជីវកម្មរបស់អតិថិជនប៉ុណ្ណោះ។ សេវានេះផ្តល់ប្រភពចំណូលដែលមានហានិភ័យទាប ដែលធនាគារអាចគ្រប់គ្រងចាត់ចែងស្ថានភាពរូបិយប័ណ្ណចំហសុទ្ធរបស់ខ្លួននៅកម្រិតអនុបាតប្រុងប្រយ័ត្នជាក់លាក់មួយអនុលោមតាមការកំណត់ផ្ទៃក្នុង និងបទប្បញ្ញត្តិពាក់ព័ន្ធ។ ចំណូលពីសេវានេះជាប្រភពចំណូលស្ថិរភាព ហើយមានកំណើនជាលំដាប់ និងរក្សាទំនាក់ទំនងយូរអង្វែងជាមួយអតិថិជន និងដៃគូរបស់ ធនាគារ។
តារាងតុល្យការរបស់ធនាគារត្រូវបានពង្រឹងនិងរួមចំណែកដោយប្រភពមូលនិធិដ៏រឹងមាំនៃប្រាក់បញ្ញើរបស់អតិថិជន និងប្រាក់កម្ចីរយៈពេលវែង ដែលផ្តល់នូវប្រភពហិរញ្ញវត្ថុដ៏រឹងមាំ ក្នុងការគាំទ្រដល់សម្ទុះនៃការរីកចម្រើននៃអាជីវកម្ម និងប្រតិបត្តិការរបស់ធនាគារ។
ធនាគារបានចូលរួមចំណែកលើកស្ទួយការប្រើប្រាស់ប្រាក់រៀល តាមរយៈការផ្តល់ឥណទានជាប្រាក់រៀលដល់អតិថិជន ដែលមានចំនួនច្រើនជាង១៤% នៃទំហំឥណទានសរុប ដែលលើសពីបញ្ញត្តិតម្រូវត្រឹមតែ១០%ប៉ុណ្ណោះ។
បន្ថែមពីនេះទៀត ធនាគារបានរក្សាទំនាក់ទំនងល្អជាមួយនឹងដៃគូយុទ្ធសាស្ត្រទូទាំងសកលលោក ជាពិសេស នៅអឺរ៉ុប សហរដ្ឋអាមេរិក និងអាស៊ី ដើម្បីគាំទ្រដល់ធនាគារ ក្នុងការធ្វើពិពិធកម្មមូលនិធិ និងផ្តល់ប្រភពមូលនិធិរយៈពេលវែង។
ធនាគារនៅតែបន្តពង្រឹងទំនាក់ទំនងជាមួយស្ថាប័នហិរញ្ញវត្ថុជាច្រើន និងបានបង្កើនធនាគារដៃគូក្រៅប្រទេសថ្មីៗជាច្រើនបន្ថែមទៀត ដើម្បីពង្រីកបណ្តាញប្រតិបត្តិការរបស់ខ្លួន។ នាដំណាច់ឆ្នាំ២០២២ ធនាគារមានធនាគារដៃគូចំនួន២៦២ នៅក្នុងចំណោម៤៥ប្រទេស។ លើសពីនេះទៀត ធនាគារមានចំណែកទីផ្សារលើសលុប ក្នុងការគ្រប់គ្រងគណនីរបស់ធនាគារ និងស្ថាប័នហិរញ្ញវត្ថុក្នុងស្រុក ព្រមទាំងផ្តល់សេវាផ្ទេរប្រាក់ដល់ស្ថាប័នទាំងនោះនៅទូទាំងប្រទេស។
ធនាគារបានរៀបចំ និងអនុវត្តបានទាំងស្រុងតាមគោលការណ៍គ្រប់គ្រងហានិភ័យផ្ទៃក្នុង តម្រូវការបទប្បញ្ញត្តិ និងកិច្ចព្រមព្រៀងជាមួយនឹងម្ចាស់បំណុលនានា។
យុទ្ធសាស្រ្តអាទិភាពសម្រាប់ឆ្នាំ២០២៣
- អាទិភាពសេវាធនាគារតាមទូរស័ព្ទ និងធ្វើឱ្យប្រសើរឡើងនូវកម្មវិធីឌីជីថល រួមទាំងប្រព័ន្ធទូទាត់ជាតិ (NPH), ដៃគូ និងសមាហរណកម្មបណ្ដាញទូទាត់អាស៊ាន និងកិច្ចសហប្រតិបត្តិការជាសកល។
- បរិវត្តកម្មឌីជីថលលើធនធានមនុស្ស និងសុខុមាលភាពកម្មករនិយោជិត សម្រាប់កំណើនប្រកបដោយនិរន្តរភាពយូរអង្វែង ជាមួយនឹងពហុជំនាញ និងកន្លែងធ្វើការបែបឌីជីថល។
- កាត់បន្ថយលំហូរការងារដោយប្រើប្រាស់ឯកសារឌីជីថលតាមរយៈកម្មវិធីឌីជីថល សម្រាប់ផលិតផល និងសេវាកម្មហិរញ្ញវត្ថុទាំងអស់។
- កែលម្អការិយាល័យសាខា និងយុទ្ធសាស្រ្តស្លាកសញ្ញា ដើម្បីបង្កើតសហគមន៍អេស៊ីលីដា។
- ស្ថាបត្យកម្ម Data Lakehouse សម្រាប់ដំណើរការភ្លាមៗ នៃទិន្នន័យ Streaming, ការវិភាគក្បួនដោះស្រាយ និងការអភិវឌ្ឍម៉ាស៊ីនបញ្ញាសិប្បនិម្មិត ក្នុងគោលបំណងសម្រេចបាននូវទីផ្សារឆ្លាតវៃ, ការយល់ដឹងស៊ីជម្រៅ, ការអភិវឌ្ឍផលិតផលដោយជោគជ័យ, ការរកឃើញសកម្មភាពក្លែងបន្លំជាមុន និងសេវាកម្មអតិថិជនដ៏ប្រសើរ។
- ពង្រឹងសេវាកម្មបច្ចេកវិទ្យាព័ត៌មានឱ្យទំនើបបំផុត ដើម្បីគាំទ្រដល់យុទ្ធសាស្ត្រអាជីវកម្មធនាគារ ខណៈពេលដែលទ្រព្យសកម្មព័ត៌មាន ត្រូវបានការពារដោយប្រើបច្ចេកវិទ្យាដ៏ល្អចុងក្រោយ។
- ពង្រឹងជំហរជាក្រុមហ៊ុនចុះបញ្ជីនៅផ្សារមូលបត្រកម្ពុជា ទាំងមូលបត្របំណុល និងភាគហ៊ុន។
- ធានាធ្វើឱ្យក្រុមហ៊ុនបុត្រសម្ព័ន្ធទាំងអស់របស់ធនាគារ អេស៊ីលីដា ភីអិលស៊ី បង្កើតជាផ្នែកសំខាន់មួយនៃធនាគារឌីជីថល និងសេវាកម្មរបស់ពួកគេ។
- ភាពជាដៃគូបរិយាបន្នជាមួយស្ថាប័នសក្តានុពល ដើម្បីកំណើនអាជីវកម្ម។
- ការវាយតម្លៃបរិស្ថាន សង្គម និងអភិបាលកិច្ច (ESG), ក្របខ័ណ្ឌនៃគោលការណ៍ណែនាំ និងការប្តេជ្ញាចិត្តចំពោះគោលគំនិតបីយ៉ាង (មនុស្ស ភពផែនដី ប្រាក់ចំណេញ)។
បញ្ហាចម្បងក្នុងឆ្នាំ២០២៣
ធនាគារជាក្រុមហ៊ុនចុះបញ្ជីមួយ ដែលអនុលោមតាមបទប្បញ្ញត្តិរបស់ធនាគារជាតិ នៃ កម្ពុជា និង ន.ម.ក. ហើយនេះក៏ជាទំនួលខុសត្រូវរបស់ធនាគារចំពោះសាធារណជន និងវិនិយោគិនផងដែរ។ ក្នុងប្រវត្តិជាច្រើនឆ្នាំរបស់ខ្លួន ធនាគារបានបង្កើតទំនុកចិត្តដល់សាធារណជន តាមរយៈអភិបាលកិច្ចសាជីវកម្មល្អ គណៈគ្រប់គ្រងដែលមានបទពិសោធន៍យូរឆ្នាំ ព្រមទាំងមានវប្បធម៌ការងារប្រកបដោយតម្លាភាព។
ហេដ្ឋារចនាសម្ព័ន្ធឌីជីថល និងផលិតផលបច្ចេកវិទ្យាធ្វើឱ្យអតិថិជន និងសាធារណៈ កាន់តែងាយស្រួលក្នុងការប្រើប្រាស់សេវាកម្មហិរញ្ញវត្ថុ ដែលមានភាពសម្បូរបែប។ តាមរយៈនេះ វាបានជួយលុបបំបាត់គម្លាតរបស់អតិថិជនក្នុងទីផ្សារហិរញ្ញវត្ថុ ព្រមទាំងញ៉ាំងឱ្យអតិថិជនមានជម្រើសក្នុងចំណោមធនាគារ និងស្ថាប័នហិរញ្ញវត្ថុ ដោយលែងខ្វល់អំពីតំបន់រស់នៅរបស់ពួកគេទៀត។ សេវាបច្ចេកវិទ្យាក៏ជួយជំរុញដល់ការប្រកួតប្រជែងខ្លាំងក្លា ទាំងគុណភាព និងតម្លៃនៃសេវាកម្ម។ អេស៊ីលីដាម៉ូបាល បានបំពាក់បច្ចេកវិទ្យាជំនាន់ចុងក្រោយបំផុត ដែលមានរូបភាពទាន់សម័យគួរឱ្យទាក់ទាញ។ វាត្រូវបានបង្កើតឡើងជាមួយនឹងបទពិសោធន៍របស់អតិថិជន ដើម្បីឱ្យមានភាពងាយស្រួល និងសមស្របទៅនឹងមនុស្សគ្រប់វ័យ។ លើសពីនេះ វាមានសុវត្ថិភាពខ្ពស់ និងអាចទាញយកដោយខ្លួនឯងនៅកន្លែងណា ដែលមាន WiFi ឬអ៊ីនធើណែត ហើយវាក៏ជាដំណោះស្រាយមួយដែរ ដើម្បីជួយឱ្យធនាគារឈានមុខក្នុងការប្រកួតប្រជែង។
ឆ្នាំ២០២៣ នឹងនៅតែប្រឈមជាមួយឧបសគ្គមួយចំនួន ប៉ុន្តែកម្ពុជាស្ថិតនៅក្នុងទីតាំងដែលមានសេដ្ឋកិច្ចវិជ្ជមានល្អ ជាមួយនឹងការអភិវឌ្ឍហេដ្ឋារចនាសម្ព័ន្ធដែលកំពុងដំណើរការបន្ត និងទំនោរប្រសើរនៃវិស័យធំៗពាក់ព័ន្ធ ដែលបំពេញដោយភាពជាដៃគូសេដ្ឋកិច្ចគ្រប់ជ្រុងជ្រោយក្នុងតំបន់ (RCEP) កិច្ចព្រមព្រៀងពាណិជ្ជកម្មសេរី (FTA) និងការប្រកាសពីការបន្ធូរបន្ថយការរឹតបន្តឹងការធ្វើដំណើររបស់ប្រទេសចិន គួបផ្សំនឹងសាធារណជនមើលឃើញពីសារៈសំខាន់នៃស៊ីហ្គេមលើកទី១ និងអាស៊ានប៉ារ៉ាហ្គេមលើកទី១២ ដែលកម្ពុជាធ្វើជាម្ចាស់ផ្ទះក្នុងខែឧសភា និងមិថុនា ឆ្នាំ២០២៣ ខាងមុខតាមលំដាប់គ្នា។
ដោយសារតែការកើនឡើងនៃតម្រូវការសកល ទំនុកចិត្តរបស់អ្នកវិនិយោគបរទេស និងការបើកឡើងវិញពេញលេញនៃព្រំដែន ព្រះរាជាណាចក្រកម្ពុជា ត្រូវបានគេរំពឹងថានឹងមានកំណើនសេដ្ឋកិច្ចកើនឡើងនៅឆ្នាំ២០២៣។ ទោះជាយ៉ាងណាក៏ដោយ ការរីករាលដាលនៃជំងឺកូវីដ-១៩ នៅតែជះឥទ្ធិពលដល់ផ្នែកខ្លះនៃពិភពលោក ប៉ុន្តែមិនសូវមានការភ័យខ្លាចជាសាធារណៈនោះទេ។ ការធ្លាក់ចុះនៃសេដ្ឋកិច្ចរបស់ប្រទេសចិន បណ្តាលមកពីផលប៉ះពាល់នៃគោលនយោបាយគ្មានកូវីដ-១៩ (Zero-COVID-19) អាចមានភាពប្រសើរវិញ ក្រោយមានការប្រកាសថានឹងបន្ធូរបន្ថយការរឹតបន្តឹងការធ្វើដំណើរនៅដើមឆ្នាំ២០២៣ ដែលជាជំហានសេដ្ឋកិច្ចដ៏សំខាន់មួយសម្រាប់តំបន់។ អតិផរណានៅឆ្នាំ២០២៣ អាចប្រឈមនឹងភាពមិនច្បាស់លាស់ ដោយសារតែសង្គ្រាមរុស្ស៊ី-អ៊ុយក្រែន ដែលអូសបន្លាយ និងការប្រែប្រួលនៃសេដ្ឋកិច្ចសកល។ ដោយសារការថមថយនៃសេដ្ឋកិច្ចពិភពលោកជាមួយនឹងការថយចុះយឺតៗ នៃតម្លៃម្ហូបអាហារនោះ អតិផរណានៅកម្ពុជាត្រូវបានគេព្យាករថានឹងមាននិន្នាការធ្លាក់ចុះដែរ។
ខ្ញុំសូមថ្លែងអំណរគុណយ៉ាងជ្រាលជ្រៅ ចំពោះការគាំទ្ររបស់អតិថិជន ក្រុមប្រឹក្សាភិបាល ថ្នាក់គ្រប់គ្រង និងបុគ្គលិក ជាពិសេសរាជរដ្ឋាភិបាល ធនាគារជាតិ នៃ កម្ពុជា និង ន.ម.ក. ក្នុងឆ្នាំ២០២២ និងការចូលរួមប្រកបដោយសោមនស្ស និងឧត្តុង្គឧត្តមក្នុងឆ្នាំ២០២៣។
បណ្ឌិត អ៊ិន ចាន់នី
ប្រធាននាយកប្រតិបត្តិ ធនាគារ អេស៊ីលីដា ភីអិលស៊ី
ថ្ងៃទី២២ ខែមីនា ឆ្នាំ២០២៣